Πρόλογος
Ζούμε σε μια εποχή όπου ένα κυρίαρχο, πανίσχυρο και απειλητικό για τις
κοινωνίες σύννεφο των εθνών κινείται πάνω από τον κόσμο.
Η νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση κυριαρχεί σε όλα τα επίπεδα.
οικονομικό, πολιτισμικό, τεχνολογικό και κοινωνικό. Ο ρόλος και η
κοινωνικοπολιτική παρέμβαση της Αριστεράς έχει υποχωρήσει και οι αποσπασματικές
παρεμβάσεις των κοινωνικών κινημάτων ανά τον κόσμο, όσο σημαντικές και αν
είναι, δεν μπορούν να ανατρέψουν την ηγεμονία του νεοφιλελεύθερου αφηγήματος.
Το εφαρμοσμένο νεοφιλελεύθερο αφήγημα, στη πρώτη φάση της ηγεμονίας του
επέτυχε την ελεύθερη διακίνηση των κεφαλαίων, την απορύθμιση των αγορών και τον
έλεγχο της παραγωγής, συνέβαλε στη συγκρότηση περιφερειακών ενώσεων και ευνόησε
σκανδαλωδώς τη δημιουργία πολυεθνικών κολοσσών που κατευθύνουν ανεξέλεγκτα τις
παραγωγικές και χρηματοοικονομικές δραστηριότητες όπου Γής.
Πυλώνας της ανέλιξης του αφηγήματος, σε πλανητικό επίπεδο, η διαχείριση
και ο πλήρης έλεγχος των τεχνολογιών, με αιχμή τη ψηφιακή τεχνολογία και την
πληροφορική. Στις συνθήκες αυτές :
Η παγκόσμια επικοινωνία και η έγκυρη πολυφωνική και διασταυρωμένη
ενημέρωση, στα χιλιάδες συμβατικά ψηφιακά Μέσα Ενημέρωσης και στα Κοινωνικά
Δίκτυα του παγκόσμιου ιστού(με την ανάπτυξη των γραφικών φυλλομετρητών) δεν
μπορεί να προστατευτεί ως θεμελιώδες κοινωνικό αγαθό.
Η κατάσταση χειροτερεύει στο επίπεδο των εθνικών κρατών. Τα κέντρα
νεοφιλελεύθερης ισχύος, του ελέγχου της ψηφιακής τεχνολογίας και των άλλων
τεχνολογικών αιχμής, συμβάλλουν καταλυτικά στη δημιουργία εξειδικευμένης και
αποτελεσματικής, εικονικής μορφής διαχείριση της επικοινωνίας, και
επιτυγχάνουν τη διαπλοκή, τη χειραγώγηση της ενημέρωσης,
στο συμβατικό και στο διαδικτυακό πεδίο, σε επίπεδο κράτους,
περιφερειακών ή ηπειρωτικών ολοκληρώσεων και εν τέλει στην παγκόσμια κοινότητα.
Στην ύστερη φάση του, το νεοφιλελεύθερο αφήγημα επιχειρεί να
δημιουργήσει διηπειρωτικό θεσμικό πλαίσιο, που θα διασφαλίζει, την πλήρη
προστασία και το προβάδισμα των πολυεθνικών επιχειρήσεων σε βάρος των εθνικών
κρατών και των τοπικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους κόλπους τους.
Οι νέοι αυτοί «διηπειρωτικοί θεσμοί» θα συμβολαιοποιούνται σε επίπεδο κορυφής
ερήμην των εθνών κρατών, θα παρακάμπτουν, μέσω ειδικών συμβάσεων, τα ισχύον
εθνικό δίκαιο, θα υπερβαίνουν ακόμη και τους υπάρχοντες περιφερειακούς
και παγκόσμιους θεσμούς στους οποίους σήμερα συμμετέχουν και λειτουργούν τα έθνη
κράτη. Τέτοιοι θεσμοί υπερατλαντικών διαστάσεων που κυοφορούνται είναι, η
Εμπορική Συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και Ε.Ε (TTIP), η εμπορική συμφωνία Ε.Ε και
Καναδά (CEΤA) και άλλες που επιχειρούν να συγκροτήσουν ένα παγκόσμιο
νομιμοποιημένο θεσμικό δίκτυο κυριαρχίας των πολυεθνικών επιχειρήσεων σε
ολόκληρο τον πλανήτη, για να επιδοθούν ανεξέλεγκτα με πλήρη θεσμική
ασφάλεια στις παραγωγικές και χρηματοοικονομικές δραστηριότητές τους με
εξασφαλισμένο και ελεγχόμενο το παγκόσμιο επικοινωνιακό σύστημα χειραγώγησης
των κρατών εθνών που εκπέμπεται υπεράνω εθνικών δικτύων (CNN, AL JAZEERA, EYRONEWS, RUSSIA TODAY κα).
Δημόσιο Οπτικοακουστικό σύστημα στην Ευρώπη
Στο απογοητευτικό και επικίνδυνο, παγκόσμιας εμβέλειας, επικοινωνιακό
παιχνίδι του εφαρμοσμένου νεοφιλελευθερισμού, μοναδικό δημοκρατικό και
κοινωνικό αντίβαρο αποτελεί το Δημόσιο Οπτικοακουστικό Σύστημα σε επίπεδο
έθνους κράτους που είναι ανεπτυγμένο σε αξιόπιστο βαθμό δυστυχώς μόνο στην
Ευρώπη. Είναι δημοκρατικό και πολυφωνικό σε σύγκριση με τα εμπορικά μέσα,
στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού πολιτισμού και του διττού ευρωπαϊκού
ραδιοτηλεοπτικού συστήματος δημόσιας και εμπορικής ραδιοτηλεόρασης και αποτελεί
βασικό συστατικό της ευρωπαϊκής κοινωνίας
Το Πρωτόκολλο 9 της ενσωματωμένης στις Ευρωπαϊκές Συνθήκες,
Συνθήκης του Άμστερνταμ διακηρύσσει:
«Επικυρώνει τη σημασία και τον ιστορικό ρόλο της δημόσιας
ραδιοτηλεόρασης στην υποστήριξη των δημοκρατικών, κοινωνικών και πολιτισμικών
αναγκών της ευρωπαϊκής κοινωνίας και στη διαφύλαξη της πολυμορφίας και του
πλουραλισμού.
Αντισταθμίζει σε σημαντικό βαθμό, τα ελλείμματα της πολυφωνίας, του
πολιτικού πλουραλισμού και της προστασίας της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, την
ένταση του εμπορικού ανταγωνισμού και τον παραμερισμό κρίσιμων και
θετικών για την κοινωνίας ηλεκτρονικών υπηρεσιών»(τηλε-πληροφόρηση, τηλε-υγεία,
τηλε-παιδεία, τηλε-πολιτισμό και ποιοτική τηλε-ψυχαγωγία), που δεν ενδιαφέρουν
τα εμπορικά μέσα.
Τι ισχύει στη χώρα μας
Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, άρθρα 14 και 15 του
συντάγματος, στη Χώρα μας διασφαλίζεται θεσμικά η λειτουργία των Μέσων Ενημέρωσης και
υποστηρίζονται οι δημοκρατικές, ενημερωτικές, πολιτιστικές και μορφωτικές
ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, η διαφύλαξη της ελεύθερης έκφρασης, η
πολυμορφία και ο πλουραλισμός στην ενημέρωση. δεν εφαρμόζονται όμως το σύνταγμα και οι νόμοι.
«Η ραδιοφωνία και η τηλεόραση υπάγονται στον άμεσο έλεγχο του κράτους. Ο
άμεσος έλεγχος του Κράτους, που λαμβάνει και τη μορφή του καθεστώτος της
προηγούμενης αδείας έχει ως σκοπό την αντικειμενική και με ίσους όρους
μετάδοση πληροφοριών και ειδήσεων, καθώς και προϊόντων του λόγου και της
τέχνης, την εξασφάλιση της ποιοτικής στάθμης των προγραμμάτων που επιβάλλει η
κοινωνική αποστολή της ραδιοφωνίας και της τηλεόρασης και η πολιτιστική
ανάπτυξη της Χώρας, καθώς και το σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την
προστασία της παιδικής ηλικίας και της νεότητας».
Όμως, παρά τη συνταγματική επιταγή και τη σωρεία νόμων του κράτους
που την πλαισιώνουν, η ιδιωτική Ραδιοφωνία και Τηλεόραση λειτουργεί σε
«έκνομες» συνθήκες 25 ολόκληρα χρόνια μέχρι σήμερα. Η συνταγματική διάταξη για
το «καθεστώς αδείας» των ιδιωτικών σταθμών ουδέποτε εφαρμόστηκε. Μοναδική
εξαίρεση «τυπικής νομιμότητας» που όμως υπηρετούσε κατ’ αποκλειστικότητα
τα κομματικά συμφέροντα της εκάστοτε κυβερνητικής πλειοψηφίας, υπήρξε η
λειτουργία της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης η οποία καταργήθηκε μετά τον «αιφνίδιο
θάνατο» της ΕΡΤ ΑΕ στις 11/06/2013.
Η κυβέρνηση της συμμαχίας ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, ψήφισε νόμο (4173/2013) για την
ίδρυση Νέας Ελληνικής Ραδιοφωνίας Ιντερνέτ Τηλεόρασης (ΝΕΡΙΤ). Ο νόμος αυτός
που συντάχθηκε κάτω από την κατακραυγή και την πίεση ολόκληρης της ελληνικής
κοινωνίας, επιχείρησε να ιδρύσει δημόσιο φορέα που θα αντικαθιστούσε την
καταργηθείσα, με προκλητικά αντιδημοκρατικό τρόπο, ΕΡΤ ΑΕ. Όμως μετά από ένα
και πλέον χρόνο όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί η συγκρότηση του νέου φορέα, σύμφωνα
με τον ψηφισθέντα νόμο, αλλά με πρόσφατη τροπολογία, αφαιρέθηκε από τον νόμο
4173/2013, εξόχως σημαντική διάταξη, του ανεξάρτητου από το κράτος θεσμού του
Εποπτικού Συμβουλίου, που διασφάλιζε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τη διοικητική
και οικονομική αυτοτέλεια και την πολιτική ανεξαρτησία του νέου Δημόσιου
Οπτικοακουστικού φορέα, από το κράτος την κυβέρνηση τα κόμματα και τα κέντρα οικονομικής ισχύος.
Προγραμματική Πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο ΣΥΡΙΖΑ σύμφωνα με τις δημόσιες εξαγγελίες του κατέθεσε
δημόσια «Προγραμματική Πρόταση για τη νέα ΕΡΤ»
Οι κατευθύνσεις της πρότασης συνοψίζονται ως εξής:
• Κατάργηση του νόμου 4173/2013 και όλων των διαγωνισμών και άλλων
πράξεων που βασίζονται σε αυτόν με το μικρότερο δυνατό οικονομικό κόστος.
• Επαναφορά του διεθνούς αναγνωρισμένου «Brand name» ΕΡΤ.
• Επαναλειτουργία της ΕΡΤ, που αποκλείει την επαναφορά στα πριν της
11/6/2013 δεδομένα αλλά με βάση και το αυτοδιαχειριστικό πείραμα της ΕΡΤ open, θα αποτελέσει
πρωτοπορία στους τομείς ενημέρωσης, της πολιτιστικής παραγωγής, της ψυχαγωγίας
τηρώντας τις υψηλότερες προδιαγραφές ποιότητας.
• Επιστροφή όλων όσων εκ των εργαζομένων μπορούν ή επιθυμούν, οι
οποίοι απολύθηκαν την 11/06/2013 να επιστρέψουν στο νέο καθεστώς
λειτουργίας της ΕΡΤ με αξιολόγηση των προσόντων και των επιδόσεων τους.
ΟΙ αρχές λειτουργίας της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, το ιδιοκτησιακό της
καθεστώς, τα όργανα διοίκησης και οι αρμοδιότητές τους, οι προγραμματικές
κατευθύνσεις προφανώς μετά την ολική επαναφορά της οικονομικής, διοικητικής και
πολιτικής ανεξαρτησίας της ΕΡΤ, διαμορφώνουν αποδεκτή βάση για τη δημιουργία τη
νέας ΕΡΤ και καλύπτουν της απαιτήσεις του ισχύοντος συνταγματικού και νομικού
πλαισίου. Άλλωστε ένα σημαντικό μέρος των απαιτήσεων και των προδιαγραφών για
τη συγκρότησή της καλύπτονταν και από τις διατάξεις του υπό κατάργηση νόμου
4173/2013, που συντάχθηκε σύμφωνα με τη συνταγματική επιταγή και την ενσωματωμένη στο εθνικό δίκαιο οδηγία της Ε.Ε 2010/13/ΕΚ Οπτικοακουστικά μέσα χωρίς σύνορα.
Στην προγραμματική πρόταση έχει παρεισφρήσει και μια απαράδεκτη και προκλητικά μεροληπτική πρόταση για «ειδική
μοριοδότηση σε όσους συμμετείχαν στο αυτοδιαχειριστικό εγχείρημα» που βρίσκεται
σε πλήρη αντίφαση με τη σαφή αναφορά του προγραμματικού κειμένου ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «δεν
επιφυλάσσει καμία εκδικητική διάθεση σε βάρος των εργαζομένων της ΕΡΤ..» και
προτείνει «την αξιολόγηση των προσόντων και των επιδόσεων όλων των εργαζομένων πριν και μετά την 11η
Ιουνίου 2013» Άλλωστε είναι κατάπτυστες σχετικές ανακοινώσεις δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής
οργάνωσης της πρώην ΕΡΤ, που προπαγανδίζουν σε βάρος μερίδας των πρώην εργαζομένων
της ΕΡΤ τους οποίους χαρακτηρίζει με
φασίζουσες και ρατσιστικές εκφράσεις, συγκροτούν συνθήκες ενός αποκρουστικού και συντηρητικού κοινωνικού αυτοματισμού που θυμίζει άλλες εποχές.
Αρχές και προγραμματικές κατευθύνσεις που εξειδικεύουν
και συμπληρώνουν τις γενικές κατευθύνσεις της Προγραμματικής Πρότασης.
Βασικές Αρχές λειτουργίας και προγράμματος
• Ένας δημόσιος οπτικοακουστικός οργανισμός οφείλει να είναι υψηλής
ποιότητας καινοτόμος, σύγχρονος, πρωτότυπος, έγκυρος, αδέσμευτος και προκλητικός.
Κάθε πρόγραμμά του να αποτελεί, πεδίο αντικειμενικής, έγκυρης και αξιόπιστης
και με ίσους όρους, μετάδοσης ειδήσεων και πληροφοριών, στον τομέα της
αντικειμενικής ενημέρωσης και προϊόν λόγου, τέχνης και παροχής
τηλε-υπηρεσιών, στους τομείς επιμόρφωσης και ψυχαγωγίας και παροχής σύγχρονων
τηλε-υπηρεσιών σε μια χώρα με μεγάλες επικοινωνιακές ανάγκες, εκτεταμένη
νησιωτική και ορεινή περιοχή.
•Η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση δεν εποπτεύεται και είναι ανεξάρτητη από το
κράτος τα κόμματα και το ιδιωτικό και επιχειρηματικό κεφάλαιο. Κάθε
ανάγκη εποπτείας από το κράτος που περιορίζει την ανεξαρτησία της π.χ για
λόγους εθνικού ή δημόσιου συμφέροντος, θα δικαιολογείται πλήρως και θα
καλύπτεται με δημόσιο και αμοιβαία επικυρωμένο «κοινό συμφωνητικό» που επίσης θα επικυρώνεται με Νόμο του Κράτους. Η Δημόσια
Ραδιοτηλεοπτική επιχείρηση έχει, διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, πλήρη
ανεξαρτησία, θεσμική, οργανωτική και προγραμματική και κατά τη λειτουργία
της είναι ανεξάρτητη από κάθε είδους κρατική ή οικονομική εξάρτηση,
από άλλους φορείς δημόσιας εξουσίας, τα κόμματα και κέντρα συντεχνιακής
και παντός είδους άλλης οργανωμένης κρατικής ή ιδιωτικής οντότητας.
•Ελέγχεται μόνο ως προς το εκπεμπόμενο πρόγραμμα και την τήρηση των
προγραμματικών υποχρεώσεών της καθώς και για την τήρηση των κωδίκων
δεοντολογίας, την προστασία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και της παιδικής
ηλικίας, την εφαρμογή των κανόνων παρουσίασης διαφημίσεων και το σεβασμό των
χρηστών/καταναλωτών που την επιδοτούν από Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή (ΕΣΡ) και
ελέγχεται πολιτικά από την επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής των
Ελλήνων η οποία σε περιπτώσεις διαπίστωσης στρεβλώσεων ή παραμορφώσεων του
θεσμικού πλαισίου προτείνει στη Βουλή τη λήψη διορθωτικών μέτρων.
•Συγκροτεί εσωτερικό πλαίσιο αυτορρύθμισης, δεοντολογίας και δικαιώματος
απάντησης θιγόμενου πολίτη (άνδρα ή γυναίκα).
• Διαθέτει επόπτη που μεριμνά για την τήρηση της πλήρους αντικειμενικής
και πλουραλιστικής παρουσίασης του προεκλογικού αγώνα των πολιτικών κομμάτων,
καθώς και των υποψήφιων συνδυασμών ή προσώπων κατά τις βουλευτικές εκλογές, τις
εκλογές και την ανάδειξη αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τους ΟΤΑ,
καλύπτει τις απόψεις που διατυπώνονται κατά την περίοδο που προηγείται της
διεξαγωγής δημοψηφίσματος.
Μεριμνά επίσης για την τήρηση της πολυφωνικής και με επάρκεια κάλυψης
των πολιτικών προβλημάτων που τίθενται κάθε φορά στο πολιτικό προσκήνιο από την
Κυβέρνηση και την αντιπολίτευση, καθώς και την παρουσίαση θεμάτων και
δραστηριοτήτων των πολιτικών κομμάτων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των
οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών καθώς και των εκπροσώπων των παραγωγικών
τάξεων σύμφωνα με την αρχή της αναλογικής ισότητας που όμως θα επιτρέπει την
παρουσίαση των διαφορετικών πολιτικών απόψεων με επάρκεια. Όρος που
καθορίζεται από την ανώτατη δικαστική βαθμίδα της
χώρας.
•Διαθέτει επίσης ανεξαρτησία ως προς την κατάρτιση των εκπεμπόμενων
προγραμμάτων, των εκφραζόμενων από τους συντάκτες έγκυρων και διασταυρωμένων
ειδήσεων και των τεκμηριωμένων και έγκυρων προσωπικών αναλύσεων τους.
• Κύρια αποστολή ενός δημόσιου οπτικοακουστικού οργανισμού είναι να
πληροφορεί, να μορφώνει και να ψυχαγωγεί με, υψηλής πολιτισμικής,
κοινωνικής και οικολογικής και ανθρωποκεντρικής ευαισθησίας στόχους και απόλυτο
δημοσιογραφικό επαγγελματισμό.
•Τα ραδιοτηλεοπτικά προγράμματα απευθύνονται σε όλες τις κατηγορίες του
πληθυσμού της χώρας, και ευρύτερα του Ελληνισμού της Διασποράς, ενώ λαμβάνουν
υπόψη τους τις ανάγκες ιδιαίτερων κοινωνικών ομάδων και αναγκών, των
εδαφικών ιδιαιτεροτήτων της χώρας (εκτεταμένη νησιωτική και ορεινή χώρα), ανεξάρτητα
από θεαματικότητα και ακροαματικότητα ή κόστους επικοινωνίας.
•Αξιοποιώντας της κοινωνική επιδότηση παράγει εκπαιδευτικά προγράμματα
τηλε-παιδείας, τηλε-υγείας και τηλε-ενημέρωσης, για τις απομεμακρυσμένες,
ορεινές και νησιωτικές περιοχές της χώρας ή εκπομπές αλληλεπίδρασης για άτομα
με αναπηρία και όχι μόνο.
• Καλύπτει διευρυμένους τομείς με πολιτισμικές, καλλιτεχνικές, μουσικές
και αθλητικές δραστηριότητες που δεν αποτελούν πεδίο κάλυψης ή ενδιαφέροντος
των εμπορικών καναλιών.
•Οργανώνει γλωσσικές μαθησιακές παραγωγές για την ελληνική γλώσσα
και τις γλώσσες των εταίρων μας της Ε.Ε για να εισάγει τους νέους Έλληνες
στο πολυπολιτισμικό και πολύ-γλωσσικό πεδίο της Ευρωπαϊκής Ηπείρου, και του
ευρωπαίου πολίτη
• Προωθεί την παραγωγή εκπομπών Επιστημών, Οικονομίας, Υγείας,
Περιβάλλοντος, Νέων τεχνολογιών και Τέχνης, που βρίσκονται εκτός ενδιαφέροντος
των εμπορικών ραδιοτηλεοπτικών σταθμών.
•Συγκροτεί
ισότιμο με την τηλεόραση και το Ραδιόφωνο τομέα Ιντερνέτ και προσεγγίζει με
αξιοπιστία και κύρος τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που αποτελούν τον ανερχόμενο
εναλλακτικό τρόπο ενημέρωσης, προωθεί προγράμματα εκμάθησης των εφαρμογών της
ψηφιακής τεχνολογίας και των νέων οπτικοακουστικών μέσων, τονίζοντας ιδιαιτέρως
και τα προβλήματα που αναφύονται στα νέα μέσα σε βάρος της εγκυρότητας της ενημέρωσης,της προστασίας της παιδικής ηλικίας
και άλλες επιβλαβείς παρενέργειες σε βάρος της προστασίας της ανθρώπινης
αξιοπρέπειας.
• Τα προγράμματα της Δημόσιας Ραδιοτηλεοπτικής επιχείρησης διακρίνονται:
Για την αντικειμενικότητα την πληρότητα και τον δημοσιογραφικό
επαγγελματισμό
Διασφαλίζουν την πολυφωνική ανταλλαγή απόψεων, με την κάλυψη όλων των
πολιτικών ρευμάτων και φορέων σκέψης.
Επιδιώκουν την κοινωνική συνοχή και καταπολεμούν κάθε είδους διακρίσεις,
τον κοινωνικό ρατσισμό και τις φασιστικού χαρακτήρα επιδιώξεις.
•Υπερασπίζονται τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα, αναδεικνύουν τις
ίσες ευκαιρίες για άνδρες και γυναίκες των πολιτών και αντιτίθενται στις
πάσης φύσεως διακρίσεις
Αναδεικνύουν τον Ελληνικό και Ευρωπαϊκό πολιτισμό, σέβονται τις
παραδόσεις της χώρας και ενημερώνουν για τις παγκόσμιες εξελίξεις σε κρίσιμους
για την ανθρωπότητα τομείς, όπως, οικονομία, περιβάλλον, ενέργεια, διατροφή,
κλιματική αλλαγή, γεωπολιτικές εξελίξεις και αποφάσεις διεθνών
οργανισμών
Προβάλλουν την πνευματική, καλλιτεχνική και πολυπολιτισμική δημιουργία.
Διαφυλάσσουν την ποιότητα της ελληνικής γλώσσας
Διευκολύνουν την πρόσβαση σε πρόσωπα ακοής και όρασης.
Συστήματα αξιολόγησης συγκροτούνται σε όλους τους τομείς δραστηριότητας, στους επικεφαλής τμημάτων, στους συντάκτες ειδήσεων,στους ρεπόρτερ, καθώς και αντίστοιχου επιπέδου σοβαρότητας εποπτεία, για τη διασφάλιση της ποιότητας στην επιμόρφωση, στη ψυχαγωγία και στην πολυφωνική ενημέρωση
Διασφαλίζεται η ανεξαρτησία και η ευθύνη όλων των εργαζομένων, η ελευθερία του δημοσιογραφικού και του καλλιτεχνικού επαγγέλματος, καθώς και η ανεξαρτησία και η προσωπική ευθύνη των διευθυντικών στελεχών και των περιφερειακών διεθυντών.
Ακολουθείται ανεξάρτητη εξωτερική αξιολόγηση του συστήματος ποιότητας με ποιοτικά κριτήρια, ετήσιες εσωτερικές εκθέσεις ανά τομέα Τηλεόραση, Ραδιόφωνο, Ιντερνέτ, από εμπειρογνώμονες εκτός προσωπικού με εξειδικευμένες και κατάλληλες γνώσεις, προσόντα και εμπειρία, συγκροτείται Συμβουλευτικό Όργανο Ποιότητας παρά το Διοικητικό Συμβούλιο.
Συστήματα αξιολόγησης συγκροτούνται σε όλους τους τομείς δραστηριότητας, στους επικεφαλής τμημάτων, στους συντάκτες ειδήσεων,στους ρεπόρτερ, καθώς και αντίστοιχου επιπέδου σοβαρότητας εποπτεία, για τη διασφάλιση της ποιότητας στην επιμόρφωση, στη ψυχαγωγία και στην πολυφωνική ενημέρωση
Διασφαλίζεται η ανεξαρτησία και η ευθύνη όλων των εργαζομένων, η ελευθερία του δημοσιογραφικού και του καλλιτεχνικού επαγγέλματος, καθώς και η ανεξαρτησία και η προσωπική ευθύνη των διευθυντικών στελεχών και των περιφερειακών διεθυντών.
Ακολουθείται ανεξάρτητη εξωτερική αξιολόγηση του συστήματος ποιότητας με ποιοτικά κριτήρια, ετήσιες εσωτερικές εκθέσεις ανά τομέα Τηλεόραση, Ραδιόφωνο, Ιντερνέτ, από εμπειρογνώμονες εκτός προσωπικού με εξειδικευμένες και κατάλληλες γνώσεις, προσόντα και εμπειρία, συγκροτείται Συμβουλευτικό Όργανο Ποιότητας παρά το Διοικητικό Συμβούλιο.
Ιδιοκτησιακό καθεστώς
• Η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση με «brand name» ΕΡΤ AE ανήκει αποκλειστικά στο Ελληνικό
Δημόσιο, στο όνομα του οποίου έχει εκδοθεί ένας ονομαστικός και αναπαλλοτρίωτος
τίτλος. Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της ανέρχεται στο ποσό των πενήντα
(50) εκατομμυρίων €.
Το Ιδρυτικό καταστατικό της ΕΡΤ ΑΕ συντάσσεται με σχέδιο νόμου των
συναρμόδιων Υπουργών και επικυρώνεται δια νόμου από τη Βουλή των Ελλήνων.
•Πόροι της ΕΡΤ AE είναι:
α) Έσοδα από ανταποδοτικό τέλος, ως αντιστάθμισμα για την εκπλήρωση των
στόχων της δημόσιας υπηρεσίας στην υπηρεσία της ενημέρωσης του ελληνικού
λαού όπως προβλέπει το σύνταγμα της χώρας στο άρθρο 15.
β) Έσοδα από διαφημίσεις και από άλλες πηγές που σχετίζονται με
τις οπτικοακουστικές δραστηριότητες.
Το ύψος του ανταποδοτικού τέλους καθορίζεται με «κοινό συμφωνητικό» της
ΕΡΤ και της Κυβέρνησης και εφαρμόζεται με απόφαση του Υπουργού οικονομικών με
την επιφύλαξη της δεσμευτικής υποχρέωσης του κράτους από την ευρωπαϊκή
νομοθεσία για τις κρατικές ενισχύσεις στη δημόσια ραδιοτηλεόραση
• Ο προϋπολογισμός της εγκρίνεται από το Εποπτικό Συμβούλιο και
επικυρώνεται από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων της ΕΡΤ.
Γενική Συνέλευση των μετόχων
Η Γενική Συνέλευση των μετόχων της ΕΡΤ, το Ελληνικό Δημόσιο
Εκπροσωπείται από τους:
α) Τον υπουργό Οικονομικών ή εκπρόσωπό του
β) τον Υπουργό που είναι αρμόδιος για τα θέματα πολιτισμού ή εκπρόσωπό
του
γ) Τον Υπουργό που είναι αρμόδιος για θέματα Δημόσιων Επιχειρήσεων
ή εκπρόσωπό του.
Στη Γενική Συνέλευση παρίστανται ο αρμόδιος Υπουργός Πολιτισμού
ως νόμιμος εκπρόσωπος του κράτους ή εκπρόσωπος του, καθώς επίσης
παρίστανται με δικαίωμα λόγου και χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκπρόσωπος του
Προέδρου της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, εκπρόσωπος του Πρόεδρου
της Βουλής των Ελλήνων ή εκπρόσωπος του Προεδρείου της Βουλής και εκπρόσωπος
της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής των Ελλήνων, εκπρόσωπος της
πλέον αντιπροσωπευτικής οργάνωσης των εργαζομένων της ΕΡΤ ΑΕ.
Η Γενική Συνέλευση έχει αρμοδιότητες Γενικής Συνέλευσης Ανώνυμης
Εταιρείας, εκτός από εκείνες που ανατίθενται σε άλλα όργανα της ΕΡΤ από το
καταστατικό της εταιρείας και την ισχύουσα νομοθεσία.
Εποπτικό Συμβούλιο
Το επταμελές (7) Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΣ) εγγυάται και διασφαλίζει
την ανεξαρτησία της ΕΡΤ ΑΕ από κάθε μορφή κυβερνητικής ή άλλης μορφής παρέμβασης,
μεριμνά για τη λειτουργία της σύμφωνα με το δημόσιο συμφέρον και διαμορφώνει τη
στρατηγική και την αναπτυξιακή πολιτική της
Αποτελεί το νόμιμο συνομιλητή στις διαπραγματεύσεις με την εκάστοτε
κυβέρνηση για τη διευθέτηση τυχόν προβλημάτων που προκύπτουν από
την λειτουργία της ΕΡΤ ΑΕ. Τα προβλήματα διευθετούνται με την υπογραφή «κοινού
συμφωνητικού» με βάσει την ισχύουσα για την ΕΡΤ ΑΕ νομοθεσία, που
συνυπογράφεται μεταξύ Εποπτικού Συμβουλίου της ΕΡΤ ΑΕ και του Αρμόδιου
Κυβερνητικού εκπροσώπου και επικυρώνεται από τη Βουλή των Ελλήνων.
Η ανεξάρτητη λειτουργία της ΕΡΤ ΑΕ διασφαλίζεται από τρεις
δημοκρατικούς πυλώνες.
α) Από την κατάργηση κάθε είδους και μορφής παρέμβασης ή εποπτείας
της Κυβέρνησης στην ΕΡΤ ΑΕ, καθώς και την κατάργηση του περιβόητου αρμόδιου
Υπουργού για την Δημόσια Οπτικοακουστική Ραδιοτηλεόραση.
β) Από τον διαφανή, αξιοκρατικό και αδιάβλητο τρόπο εκλογής του
Εποπτικού Συμβουλίου που θα εγγυάται της ανεξαρτησία του Οργανισμού.
γ) Από τον διαφανή, αδιάβλητο και αξιοκρατικό τρόπο διορισμού του Δ.Σ.
που υλοποιείται μετά από δημόσια προκήρυξη και διαδικασία αξιολόγησης και
επιλογής του οργανώνεται κατά αδιάβλητο αξιοκρατικό και διαφανή τρόπο
πραγματοποιείται με ευθύνη του ΕΣ.
Η διαδικασία επιλογής του Εποπτικού Συμβουλίου που είναι κορυφαία
διαδικασία ανεξαρτητοποίησης της ΕΡΤ ΑΕ πραγματοποιείται μέσω ΑΣΕΠ, μετά από
δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος και την αναλυτική περιγραφή των απαιτούμενων
τυπικών προσόντων καθώς και την ακολουθητέα μέθοδο αξιολόγησης των υποψηφίων.
Μετά την αξιολόγηση από τη διαδικασία που θα οργανώσει και θα επικυρώσει φορέας
επιλογής και ευθύνης του ΑΣΕΠ, το πρακτικό αξιολόγησης των δέκα πρώτων
επιτυχόντων διαβιβάζεται στο προεδρείο της Βουλής. Η επιλογή και ο
διορισμός των επτά μελών του ΕΣ, ανεξαρτήτου της κατάταξής τους στη λίστα
των 10 επιτυχόντων, θα αποφασίζεται με την πλειοψηφία των 3/5 του Προεδρείου
της Βουλής και οι υπόλοιποι τρείς θα διορίζονται ως αναπληρωματικοί. Ο πρόεδρος
του ΕΣ είναι αιρετός και ανακλητός από όλα τα μέλη τακτικά και αναπληρωματικά
του ΕΣ. Το ΕΣ καταρτίζει μετά από εισήγηση του ΔΣ το πενταετές
στρατηγικό σχέδιο λειτουργίας της ΕΡΤ ΑΕ.
Η πρόταση που αναφέρεται στο προγραμματικό κείμενο για διορισμό του Εποπτικού
Συμβουλίου από την Κοινωνία είναι ανεδαφική και απροσδιόριστη και δεν αφορά ούτε ευθυγραμμίζεται με το ιδιοκτησιακό
καθεστώς της πρότασης αφού "Η νέα ΕΡΤ έχει τη μορφή ανώνυμης εταιρείας το
μετοχικό κεφάλαιο της οποίας ανήκει κατά αποκλειστικότητα στο ελληνικό δημόσιο
με τη μορφή ενός ονομαστικού και αναπαλλοτρίωτου τίτλο". Δηλαδή δεν αποτελεί
αυτοδιαχειριστικό πείραμα αλλά ανήκει αποκλειστικά στο Κράτος.
ΤΟ ΕΣ επιλέγει τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τα μέλη του Διοικητικού
Συμβουλίου.
Εγκρίνει το επιχειρησιακό σχέδιο της Εταιρείας που καταρτίζει το ΔΣ
Διατυπώνει γνώμη επί του ετήσιου προϋπολογισμού πριν από την υποβολή του
για έγκριση στη Γενική Συνέλευση των μετόχων. Καθορίζει τα ασυμβίβαστα που στην
ιδιότητα του μέλους του ΕΣ και του ΔΣ
Διοικητικό Συμβούλιο
Το επταμελές (7) Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΤ ΑΕ (ΔΣ)διορίζεται
μετά από δημόσια προκήρυξη και αξιολόγηση με απόφαση του ΕΣ με πενταετή μη
ανανεώσιμη θητεία. Στο διοικητικό Συμβούλιο συμμετέχουν έως δύο (2) εκπρόσωποι
των εργαζομένων επί πλέον των μελών του ΔΣ. Οι διαδικασίες για την εκλογή των
εκπροσώπων των εργαζομένων υλοποιείται με ευθύνη της πλέον αντιπροσωπευτικής
οργάνωσης παρουσία δικαστικού αντιπροσώπου που προεδρεύει της εφορευτικής
επιτροπής της εκλογής τους και ο διορισμός τους επικυρώνεται από το ΕΣ. Στο ΔΣ
διορίζονται με απόφαση του ΕΣ και δύο (2) εκπρόσωποι επαγγελματικών οργανώσεων
ή παραγωγικών φορέων που σχετίζονται με το αντικείμενο της δημόσιας
ραδιοτηλεόρασης. Οι εκπρόσωποι των φορέων διορίζονται και
ανακαλούνται από το Ε.Σ
Το ΔΣ συγκροτείται και λειτουργεί νόμιμα και χωρίς τα μέλη που
εκπροσωπούν εργαζόμενους και εκπροσώπους φορέων μέχρι το διορισμό τους από το
ΕΣ.
Ο Πρόεδρος που είναι και Διευθύνων Σύμβουλος επιλέγεται και
ανακαλείται από το ΕΣ ή με απόφαση της πλειοψηφίας των διορισμένων από το ΕΣ
μελών των 2/3 των επιλεγμένων μελών του ΔΣ (5 μέλη). Ο Πρόεδρος και
Διευθύνων Σύμβουλος διοικεί της εταιρεία και προΐσταται όλων των υπηρεσιών της.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος με την έγκριση του ΔΣ και αποφάσεις
του ΔΣ και του ΕΣ
α) Καταρτίζει το ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο
β) Καταρτίζει τον υπηρεσιακό οργανισμό, τον Εσωτερικό Κανονισμό
διάρθρωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών της ΕΡΤ ΑΕ για την υλοποίηση των
στόχων, τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων των κλάδων και των τομέων οργάνωσης και
ανάπτυξης των σχεδίων και των δραστηριοτήτων της ΕΡΤ ΑΕ, το Γενικό κανονισμό
προσωπικού στον οποίο αποσαφηνίζονται πλήρως ο τρόπος και οι αδιάβλητες και
διαφανείς διαδικασίες πρόσληψης, αξιολόγησης, προαγωγής και
ανάθεσης καθηκόντων του προσωπικού.
γ) Τις διαδικασίες και τους όρους ανάθεσης μελετών, υπηρεσιών, εκτέλεσης
έργων και εργασιών, προμηθειών, αγαθών και υπηρεσιών, αγορών ακινήτων,
μισθώσεων, εκμισθώσεων και κάθε άλλου ενοχικού ή εμπράγματου δικαιώματος επί
κινητών και ακινήτων, της ΕΡΤ ΑΕ που καθορίζονται με κανονισμό ο οποίος
καταρτίζεται από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο και εγκρίνεται από
το ΔΣ και το ΕΣ.
δ) Εγκρίνει το ραδιοτηλεοπτικό πρόγραμμα και εποπτεύει την τήρηση των
βασικών αρχών του προγράμματος.
ε) Παρακολουθεί την εκτέλεση του ετήσιου προϋπολογισμού.
στ) Επιλέγει του Γενικούς Διευθυντές εξειδικεύοντας τα προσόντα τους και
τη διαδικασία επιλογής τους.
ζ) Αναθέτει άσκηση αρμοδιοτήτων σε άλλα μέλη του ΔΣ , ζητά την έγκριση
του ΔΣ και του ΕΣ για τη λήψη απόφασης που εμπίπτει στις αρμοδιότητές του.
Έλεγχος και εποπτεία της ΕΡΤ.
Τον έλεγχο της ΕΡΤ ΑΕ ως προς το εκπεμπόμενο πρόγραμμα, την τήρηση των
προγραμματικών υποχρεώσεων και την εφαρμογή των δεσμεύσεων της χώρας, ασκεί το
Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης το οποίο δημοσιεύει ετησίως σχετική
έκθεση. Ο έλεγχος ασκείται και στο πεδίο της τήρησης των δεσμευτικών
υποχρεώσεων του Κράτους προς την Ευρωπαϊκή Ένωση που οφείλει να τηρεί η
ΕΡΤ ΑΕ, σύμφωνα με την από 27/10/2009 ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
για την εφαρμογή των κανόνων που αφορούν στις τις κρατικές ενισχύσεις
στων Δημόσιων Ραδιοτηλεοράσεων.
Ως προς τις λοιπές αρμοδιότητες, η ΕΡΤ ΑΕ εποπτεύεται από την Επιτροπή
Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, η οποία καλεί σε τακτά χρονικά
διαστήματα σε δημόσια ακρόαση ΕΣ. Η ΕΡΤ ΑΕ αποστέλλει στη Βουλή των
Ελλήνων Ετήσια Έκθεση που συντάσσει, εγκεκριμένη από το ΔΣ και επικυρωμένη από
το ΕΣ.
Συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών
• Δεοντολογία, Συμβουλευτικές Επιτροπές προγράμματος,
Συνήγορος του χρήστη/ καταναλωτή
Στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης το ΕΣ της ΕΡΤ ΑΕ συγκροτεί επιτροπή
δεοντολογίας που είναι αρμόδια για την κατάρτιση κώδικα δεοντολογίας, για την
εφαρμογή των ρυθμιστικών και κανονιστικών διατάξεων που αφορούν στο πρόγραμμα,
στην ενημέρωση με ίσους όρους, στις δραστηριότητες πολιτικών κομμάτων,
τοπικο-αυτοδιοικητικών οργανώσεων, κοινωνικών επαγγελματικών και
συνδικαλιστικών φορέων, για το δικαίωμα της επανόρθωσης θιγόμενου πολίτη,
για την αντιμετώπιση των κάθε είδους διακρίσεων, για την προστασία της
ανθρώπινης αξιοπρέπειας, την προστασία της παιδικής ηλικίας και την τήρηση των
κανόνων και των απαγορεύσεων διαφημίσεων, για την τήρηση της
δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Οι αποφάσεις των Συμβουλευτικών Επιτροπών γίνονται σεβαστές από το ΔΣ εφόσον κινούνται εντός του προγραμματικού, οργανωτικού και λειτουργικού πλαισίου της Νέας ΕΡΤ.
Για το έργο εξέτασης και έκφρασης γνώμης επί καταγγελιών και παραπόνων
των χρηστών της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης, επιλαμβάνεται, ειδικός
επιστήμονας συνήγορος του χρήστη/καταναλωτή ο οποίος συμμετέχει και στην
επιτροπή δεοντολογίας της ΕΡΤ, για την αποκατάσταση αδικιών προσώπων, οργανώσεων, πολιτικών, πολιτισμικών και κοινωνικών, επιστημονικών φορέων και κομμάτων κατά την παρουσίαση
γεγονότων που στα πλάνα τους εμφανίζονται πολίτες ή φορείς. Προτάσεις
για βελτίωση προγραμμάτων και την τήρηση των διακηρυγμένων αρχών, αξιών και θεσμών
της ΕΡΤ ΑΕ κατά την άσκηση των δραστηριοτήτων του λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από το ΔΣ.
Συμβουλευτικές επιτροπές προγράμματος
Με απόφαση του ΕΣ συγκροτούνται συμβουλευτικές επιτροπές προγράμματος
ανά γεωγραφική περιφέρεια (13). Έργο των επιτροπών να μεταφέρουν με δικαίωμα γνώμης στο ΕΣ
απόψεις του κοινού της ΕΡΤ ΑΕ, ως προς την τήρηση των καταστατικών,
προγραμματικών, λειτουργικών και δεοντολογικών δεσμεύσεων και υποχρεώσεων
της ΕΡΤ ΑΕ. Το ΔΣ με δημόσια κοινωνικά μηνύματα ενημερώνει κατά τακτά
διαστήματα το κοινό της ΕΡΤ ΑΕ για τις παραπάνω δεσμεύσεις και υποχρεώσεις
της λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τις προτάσεις και τις υποδείξεις των Συμβουλευτικών Επιτροπών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου