Πέμπτη, 13 Ιουνίου 2013

Η παγκοσμιοποίηση της βιομηχανίας των πληροφοριών


 

Σήμερα η τηλεόραση είναι το πλέον διεισδυτικό μέσο για τον επηρεασμό μεγάλων ανθρώπινων μαζών. Σε λίγες δεκαετίες το ραδιόφωνο θα έχει παραγκωνιστεί πλήρως σε έναν δευτερεύοντα ρόλο. Όποιος θυμάται τη μαζική ύπνωση που επέτυχε ο Χίτλερ μέσα από το μονοπώλιο του ραδιοφώνου του, πρέπει να ανησυχεί για την τάση προς τα ιδιωτικά τηλεοπτικά μονοπώλια. Ήδη η επιλογή των ειδήσεων από έναν τηλεοπτικό σταθμό και, ακόμη εντονότερα, τα σύντομα σχόλια που ακολουθούν μια είδηση μπορούν να έχουν έντονες πολιτικές επιδράσεις. Μια δημοκρατία της τηλεόρασης είναι πολύ περισσότερο εκτεθειμένη όσον αφορά την επιρροή της μαζικής ψυχολογίας απ’ ότι παλαιότερα η δημοκρατία της εφημερίδας

Ίσως, βέβαια, μέχρι τώρα να αποτελεί πλεονέκτημα το γεγονός ότι οι εκπεμπόμενες εικόνες υπερπηδούν μέσα σε άλλα κράτη. Ακόμη και το δικτατορικό καθεστώς του Χόνεκερ ήταν τεχνικά αδύνατο να σταματήσει τη διαρκή επίδραση της «δυτικής τηλεόρασης». Στο μέλλον θα είναι όλο και πιο δύσκολο να απομονωθούν οι πολίτες μιας χώρας από τις εξωτερικές επιδράσεις που διοχετεύονται ηλεκτρονικά. Γενικότερα, όμως η εξέλιξη προς τη μονοκουλτούρα των ομίλων των μέσων δίνει αφορμή για βαθιά ανησυχία.

ΧΕΛΜΟΥΤ ΣΜΙΤ ΑΠΌ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ (το 2000) Η ΑΥΤΟΔΥΝΑΜΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ Εκδόσεις ΠΑΠΑΖΗΣΗ     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου