Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2017

Η ενεργειακή πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ δεν προσβάλεται




Με την είσοδο του καινούργιου χρόνου διαφαίνεται μια πιο οργανωμένη προσπάθεια κλιμάκωσης της αντιπολιτευτικής τακτικής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σε βάρος της Κυβέρνησης, με τη συμβολή των συστημικών μέσων επικοινωνίας και άλλων κέντρων οικονομικής ισχύος. Μετά από μια ασυνάρτητη αντιπολιτευτική περίοδο, με μοναδικό σύνθημα τις εκλογές δίπλα σε ασύστολες και κούφιες αντιπολιτευτικές κορώνες, όπως «φύγετε», «παραιτηθείτε» και άλλες παρόμοιες κραυγές, ο Κ Μητσοτάκης επιχειρεί να οργανώσει με πιο πολιτικούς όρους τις παρεμβάσεις του κόμματός του. Επιτίθεται με ένταση στους πιο επιτυχημένους τομείς του κυβερνητικού έργου, προκειμένου να στηρίξει τη δημαγωγική  αντιπολιτευτική τακτική του, που ένα χρόνο μετά την εκλογή του, δεν αποδίδει τα αναμενόμενα αποτελέσματα στην κοινωνία,  παρά τις  ευνοϊκές  συμβολές και των  ιδιωτικών  εταιρειών δημοσκοπήσεων.

Ένας τομέας στον οποίο η ΝΔ και όχι μόνον αυτή, ασκεί  επιθετική πολιτική, είναι ο τομέας της Ενέργειας. Εκεί  που η Κυβέρνηση έχει επιτύχει σημαντικό έργο, με χειροπιαστά αποτελέσματα, παρά τις πολλές δυσκολίες, τις ισχυρές πιέσεις και τις  προκλητικές απαιτήσεις των δανειστών και των εγχώριων κυκλωμάτων συμφερόντων.  Η αντιπολίτευση όμως αυταπατάται, ότι με τις ψευδολογίες και τη χυδαία αντιπολιτευτική τακτική που καθιέρωσε ο Κ. Μητσοτάκης, θα  υπονομεύσει την ενεργειακή πολιτική της σημερινής Κυβέρνησης. Τα « ενεργειακά πράγματα» κρίνονται διαφορετικά  και αντέχουν στις δημαγωγικές επιθέσεις. Πιο συγκεκριμένα:


Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, Οικολόγων τον προηγούμενο χρόνο, παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε, κατάφερε να αποτρέψει την εκποίηση σε ποσοστό 66% της ΑΔΜΗΕ ΑΕ και το διαμελισμό της ΔΕΗ, σε Μικρή και Μεγάλη ΔΕΗ. Κατάργησε δύο ψηφισμένους μνημονιακούς νόμους και διασφάλισε τη δημόσια υπόσταση (με μερίδιο 51%) των δύο μεγαλύτερων δημόσιων ενεργειακών επιχειρήσεων, της ΔΕΗ και της ΑΔΜΗΕ. Προφανώς οι εξελίξεις του δύσκολου αυτού εγχειρήματος προκάλεσε κλυδωνισμούς και επί μέρους προβλήματα που αντιμετωπίζονται με  επιτυχή τρόπο, παρά τη λυσσαλέα και υπονομευτική επίθεση που δέχτηκε η επιλογή αυτή από το μνημονιακό μπλοκ, η οποία και συνεχίζεται αμείωτη καθ΄όλη τη διάρκεια της ολοκλήρωσής της, του πλήρους διαχωρισμού του ΑΜΗΕ από τη ΔΕΗ.    
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ Οικολόγων  απέτρεψε, με την ανέλπιστη συμβολή της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε, την εκποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ (Δίκτυα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου) στην  εταιρεία την SOCAR  του Αζερμπαϊτζάν και μελετά εκποίηση μεριδίου, κάτω από το 49%, σε στρατηγικό επενδυτή από την Ευρώπη.  Παράλληλα ρύθμισε την απελευθερωμένη ήδη από τη μνημονιακή κυβέρνηση αγορά του Φυσικού Αερίου (ΦΑ) στη μεταφορά και οργάνωσε ανάλογα και τη διανομή του. Σήμερα τα δίκτυα του Φυσικού Αερίου λειτουργούν  υπό την ευθύνη του ΔΕΣΦΑ και της ΔΕΠΑ αλλά και των εταιρειών Διανομής Φυσικού Αερίου, με ρυθμισμένη την περιουσιακή  βάση  του ΔΕΣΦΑ και το κόστος  μεταφοράς του ΦΑ  με χαμηλότερες τιμές προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος και όλων των καταναλωτών. Παράλληλα εξετάζει τη διατήρηση του μεριδίου του 51% και στα δίκτυα μεταφοράς του ΦΑ (ΔΕΣΦΑ) με ανάλογη ιδιοκτησιακή σύνθεση με εκείνη της ΑΔΜΗΕ.

Στο γεωπολιτικό  επίπεδο προώθησε με τους πιο συμφέροντες όρους,  την ανάδειξη της χώρας σε ισχυρό παίκτη του γεωενεργειακού γίγνεσθαι μέσω αγωγών ΦΑ, με τη συμμετοχή στην  κατασκευή του αγωγού του Νότιου ενεργειακού διαδρόμου μετά τη βελτίωση της σύμβασής του (TAP). Τη συμμετοχή στην κατασκευή των αγωγών  της διασύνδεσης  Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) και της  διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας (IGTΙ). Τη δημιουργία ευνοϊκών προοπτικών για τη διασύνδεση της χώρας με τον κεντρικό ενεργειακό διάδρομο προς την Ανατολική και Βόρεια Ευρώπη, και τη συμμετοχή της στην κατασκευή του κυοφορούμενου  νέου Νότιου διαδρόμου μέσω Ρωσίας-Τουρκίας. Την ίδια περίοδο ενίσχυσε και την προμήθεια του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) που έχει αναδειχτεί στην ενεργειακή σκακιέρα σε στρατηγικού χαρακτήρα καύσιμο. Με την επέκταση των εγκαταστάσεων του τερματικού σταθμού ΦΑ της Ρεβυθούσας και την προώθηση νέου τερματικού σταθμού ΦΑ στην Αλεξανδρούπολη, που θα υποδεχτεί σημαντικές ποσότητες ΦΑ από τις πηγές των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου για την ενίσχυση της διαφοροποίησης των πηγών ενέργειας πέραν της Ρωσίας και την προώθηση του ΦΑ προς τα Βαλκάνια και στην Κεντρική Ευρώπη. Τη συμμετοχή της χώρας στον επίσης κυοφορούμενο αγωγό ΦΑ που θα συνδέσει την Ελλάδα με τις ενεργειακές πηγές ΦΑ της Νοτιοανατολικής Μεσογείου (Αίγυπτος, Ισραήλ, Κύπρο) μέσω της συμβολής της Ε.Ε στο μεγάλο έργο της ενεργειακής διασύνδεσης των κοιτασμάτων της Νότιοανατολικής Μεσογείου προς  την Ελλάδα και την Ευρώπη East Med, σημαντικό έργο που το συνοδεύει η κατασκευή υποβρύχιου καλωδίου μεγάλης ισχύος (EuroAsia Interconnector) το οποίο αποτελεί έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος επίσης  χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε.

Στον τομέα των υδρογονανθράκων (πετρέλαιο και προϊόντα του) αναβάθμισε το ρόλο της εταιρείας ερευνών υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) και προώθησε νόμο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων. Προχωρεί σταδιακά και με προσοχή, στην ανάδειξη αναδόχων για την έρευνα υδρογονανθράκων στα χερσαία και θαλάσσια  «οικόπεδα» που παρουσιάζουν ερευνητικό ενδιαφέρον, προκειμένου να  διερευνηθεί η ύπαρξη εκμεταλλεύσιμων κοιτασμάτων. Οι ελληνικές εταιρείες που έχουν υπογράψει συμβάσεις επίσης προχωρούν τις εργασίες τους και αναπτύσσονται με ιδιαίτερο δυναμισμό και διεθνείς συμπράξεις. Προφανώς τα έργα αυτά προωθούνται προσεκτικά και με πλήρη διαφάνεια λόγω της σοβαρότητάς τους κα της ανάγκης διασφάλισης, με απόλυτους όρους, της προστασίας του περιβάλλοντος και τα συμφέροντα του δημοσίου. Σε κάθε περίπτωση οι σχεδιασμοί και οι ενέργειες της σημερινής κυβέρνησης δεν συγκρίνονται με τις καθυστερήσεις μιας ολόκληρης επταετίας από τις μνημονιακές κυβερνήσεις, που με υπερφίαλα επικοινωνιακά τεχνάσματα προσπαθούσαν να «πείσουν» την Ελληνική κοινωνία ότι αναπαύεται πάνω σε πλούσια κοιτάσματα υδρογονανθράκων.

Η προσπάθεια για την προστασία του περιβάλλοντος, τον εμπλουτισμό και τη διαφοροποίηση του μείγματος καυσίμων και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με την απόφαση της διεθνούς Συνδιάσκεψης του Παρισιού COP 21 για το κλίμα, υλοποιούνται με την αξιοποίηση των πλούσιων εγχώριων ενεργειακών πόρων, με αιχμή τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας(νέος ολοκληρωμένος νόμος για τις ΑΠΕ 4414/2016), με την προσεκτική μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή και την σταδιακή απανθρακοποίηση του μείγματος καυσίμων.

Το έργο της παρούσας κυβέρνησης μιλάει από μόνο του στον τομέα της ενέργειας και επικυρώνεται με πλούσιο νομοθετικό έργο. Κύριος στόχος είναι επίσης η ενεργειακή απόδοση(με την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της Οδηγίας 2012/27/ΕΚ για την ενεργειακή απόδοση, Ν 4342/2015), ώστε  η Ελλάδα να είναι πρωτοπόρα στην ανάπτυξη των ΑΠΕ με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ, που έτυχε της καθολικής αποδοχής μετά από επιτυχημένη ανοιχτή διαβούλευση. Με την αντιμετώπιση του χρόνιου ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, την προώθηση της  αυτόπαραγωγής ΑΠΕ, το κλείσιμο ποικίλων  παραληφθέντων εκκρεμοτήτων που ταλαιπωρούσαν επενδυτές και πολίτες, όπως π.χ. χιλιάδες δικαιούχοι του «εξοικονομώ», τη διανομή των δικαιωμάτων των όμορων κατοίκων σε πάρκα ΑΠΕ, την ενασχόληση με τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για την Γεωθερμία, τις μικρές ανεμογεννήτριες, τη Βιομάζα, την προώθηση προγραμμάτων και εργαλείων χρηματοδότησης έργων εξοικονόμησης ενέργειας, Οδοφωτισμού, Αντλιοστασίων, κλπ.  αλλά και δεκάδων απαραίτητων θεσμικών τροπολογιών που λειτουργούσαν ως τροχοπέδη στις επενδύσεις ΑΠΕ.  Προωθήθηκε επίσης σημαντική προσπάθεια και θεσμικό πλαίσιο για την εξοικονόμηση ενέργειας και την αναβάθμιση της θερμικής προστασίας του κτιριακού αποθέματος, και διασφαλίστηκαν οι  δεσμεύσεις της χώρας για τους ενεργειακούς και περιβαλλοντικούς στόχους της στο πλαίσιο των αποφάσεων της ΕΕ για το 2020, του 2030 και του 2050.

Παράλληλα αξιοποιούνται τα πολύτιμα εγχώρια κοιτάσματα του λιγνίτη  προσεκτικά, αφού η συμμετοχή τους περιορίστηκε, το 2015, ως  ποσοστό της συνολικής τελικής κατανάλωσης ενέργειας που προέρχεται από λιγνίτη (μόλις στο 10%). Κάθε βήμα εκμετάλλευσής του λιγνίτη ( Πτολεμαΐδα V, Μελίτης ΙΙ) συνοδεύεται με ένα αντίστοιχο βήμα βελτίωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της χώρας ( με απόσυρση ρυπογόνων μονάδων), ώστε να προστατεύεται το περιβάλλον και το μείγμα καυσίμων να συμβάλλει στην προσπάθεια αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής στην οποία συμμετέχει η χώρα μας με την  αποδοχή  της απόφασης του Παρισιού μαζί με  άλλα 154 Κράτη (Ν 4426/2016), αλλά και  με τις περαιτέρω διαδικασίες που την υλοποιούν. Παράλληλα ολοκληρώνει με επίσης προσεκτικά βήματα την ένταξη του εγχώριου ενεργειακού συστήματος στο Ευρωπαϊκό ενεργειακό διασυνδεδεμένο σύστημα της Ευρώπης στον ηλεκτρισμό και στο ΦΑ.

Τέλος  στις συνθήκες της ιστορικά βαθύτερης οικονομικής κρίσης που ενέσκηψε στη χώρα μας με ευθύνη εγχώριων, ευρωπαϊκών και διεθνών χρηματοπιστωτικών  συμφερόντων, αντιμετωπίστηκαν από τη σημερινή κυβέρνηση  με ικανοποιητικό τρόπο,  οι  επιπτώσεις από την ενεργειακή φτώχεια για τον πληθυσμό μας, αφού δεν έγινε καμία αύξηση τιμής στο ηλεκτρικό ρεύμα και στο ΦΑ, τη διετία διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά αντίθετα επιτευχθήκαν μειώσεις πάνω από 15% στα τιμολόγια  ρεύματος  και  ΦΑ.



Δια ταύτα, το έργο της παρούσας κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ που τη στηρίζει, είναι πλήρως επιτυχημένο και ολοκληρώνεται στην προοπτική της δημιουργίας της Ενεργειακής Ένωσης της Ευρώπης και στη δημιουργία της ενιαίας εσωτερικής αγοράς ενέργειας (νόμος 4425/2016 για την ενσωμάτωση του εγχώριου ενεργειακού συστήματος στο ευρωπαϊκό σύστημα , target model). Άρα τα υπόλοιπα του τέως μνημονιακού συνασπισμού «δεν δικαιούνται δια να ομιλούν» για την ενεργειακή πολιτική της Κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ.
14/01/2017 Ν.Κ   

                       

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου